Klubbhåndbok Horten Biljardklubb

Klubbhåndboka skal svare på de viktigste spørsmålene om klubben og gjøre det enkelt å finne ut hva som gjelder internt i klubben. Den skal sikre at det er kontinuitet i det som bestemmes og gjøres. Klubbhåndboka er laget av styret etter innspill fra komiteer, utvalg, trenere, utøvere og foreldre i klubben. Håndboka er et arbeidsverktøy for alle medlemmer, utøvere, foreldre, styret, komiteer, utvalg, ansatte, og trenere i klubben vår. Håndboka skal benyttes til å forstå og kommunisere hva som er viktig i vår klubb, hvilken klubb vi er, hva vi skal oppnå, hva vi tilbyr, og hvordan vi gjør ting.

 
   

 

Klubbinformasjon

Navn: Horten Biljardklubb

Stiftet: 19.9.2011

Idrett: Biljard

Postadresse: Tomtegata 4, 3183 Horten

E-postadresse: post@hortenbiljardklubb.no

Bankkonto: 1506.04.13638

Bankforbindelse: DNB

Internettadresse: www.hortenbiljardklubb.no

Organisasjonsnummer i Brønnøysundregisteret: 997 499 247

Anleggsadresse: Tomtegata 4, 3183 Horten

Telefon: 986 46 490

Tatt opp som medlem i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komite/NIF: 28.12.2011

Registrert tilknytning til Vestfold idrettskrets

Registrert tilknytning til Horten idrettsråd

Registrert tilknytning til Norges Biljardforbund

Innhold

Klubbinformasjon. 1

Innledning. 3

Klubbens historie. 3

Verdier 3

Visjon. 4

Virksomhetsidé. 4

Hovedmål 4

Organisasjon. 4

Organisasjonsplan. 5

Årsmøtet 5

Styret 6

Utvalg/komiteer 8

Ansatte. 8

Klubbens lov. 8

Medlemskap. 8

Medlemskontingent 9

Treningsavgifter 9

Månedskort 9

Startkontingenter – deltakeravgifter 10

Klubbens aktivitetstilbud. 11

Barne- og ungdomsidrett 11

Aktivitetsplan/terminliste. 12

Klubbens arrangementer 12

Reise i regi klubben for mindreårige. 12

Til deg som er ….. 13

Utøver 13

Forelder/foresatt 13

Trener 13

Klubbdrift 15

Årshjul 15

Kurs og utdanning. 15

Medlemshåndtering. 15

Dugnad og frivillig arbeid. 15

Politiattester 16

Klubbens antidopingarbeid. 16

Kommunikasjon. 16

Arbeidsgiveransvar 16

Sikkerhetsarbeid (HMS) 17

Økonomi 17

Forsikringer 18

Anlegg og utstyr 18

Utmerkelser og æresbevisninger 19

Retningslinjer i klubben. 19

Innledning

Klubbhåndboka skal svare på de viktigste spørsmålene om klubben og gjøre det enkelt å finne ut hva som gjelder internt i klubben. Den skal sikre at det er kontinuitet i det som bestemmes og gjøres.

Klubbhåndboka er laget av styret etter innspill fra komiteer, utvalg, trenere, utøvere og foreldre i klubben. Håndboka er et arbeidsverktøy for alle medlemmer, utøvere, foreldre, styret, komiteer, utvalg, ansatte, og trenere i klubben vår.

Håndboka skal benyttes til å forstå og kommunisere hva som er viktig i vår klubb, hvilken klubb vi er, hva vi skal oppnå, hva vi tilbyr, og hvordan vi gjør ting.

Klubbens historie

På starten av 90 tallet var vi en liten gruppe som ukentlig hadde turnering på ett 8 fots bord på Treffen pub i Storgata i Horten. Puben hadde et myntbord som vi benyttet. Det ble etter hvert besluttet at vi skulle forsøke å starte en biljardklubb. Vi fikk leid ett lokale i første etasje i et hus med plass til ett 8 fot, og ett 9 fot bord. Vi holdt det gående i en del år inntil klubben ble nedlagt. Etter en lang periode uten biljardklubb i Horten møttes vi igjen, og besluttet å gjennreise Horten Biljardklubb. Vestfold Bowling var blitt etablert, og hadde tre 9 fot poolbord som vi leide en gang i uken for turnering. Etter hvert ble det så mange som var med at innehaver av Vestfold Bowling gikk med på å kjøpe inn to bord til slik at vi hadde fem bord å benytte. Etter noen år på Vestfold Bowling ble det klart at vi hadde lyst til å etablere oss i egne lokaler. Vi startet først opp på Bekkajordet hvor vi hadde 8 poolbord. Utfordringen der var at det var dyr husleie, og veldig skjeve gulv som hele tiden flyttet på seg og gjorde det vanskelig å holde bordene rette. Vi så oss derfor om etter et mer egnet lokale, og var så heldige å komme inn i dagens lokaler med en meget god avtale for klubben. Vi startet her opp med 8 poolbord, og har senere gått ned til 7 poolbord for å få plass til tre snookerbord. Vi har også fått inn en del ekstra utstyr som darts, shuffle, bordtennis, playstation osv.

Verdier

Horten Biljardklubb baserer sin aktivitet på felles vedtatte verdier og veivalg for norsk idrett:
Ærlig, leken, ambisiøs og inkluderende. Klubbens arbeid skal preges av frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd.

Ut fra fellesverdiene i norsk idrett, har Horten Biljardklubb tydeliggjort hva som skal prege oss og klubben vår.

Horten Biljardklubb sine verdier: Idrettsglede, fellesskap, helse, og ærlighet

Verdiene skal hjelpe oss til

  • å skape et godt klubbmiljø, der vi tar godt vare på hverandre
  • å skape gode holdninger, som fører til et godt treningsklima
  • å være en klubb som er kjent for godt samarbeid og god oppførsel
  • å fremstå slik klubben ønsker i alle sammenhenger
  • å bli tydelige, få frem det som skiller oss fra andre, og klargjøre vår spesielle identitet
  • å være en klubb som er åpen for alle, og som speiler mangfoldet i samfunnet rundt oss

Visjon

Horten Biljardklubb sin visjon: Biljard er en idrett hvor alle kan delta. Horten Biljardklubb skal på best mulig måte legge til rette for videreutvikling av klubben slik at målsettingen om biljard for alle kan nås, samt et godt prestasjonsfremmende miljø.

Dette er drømmen vår og et bilde av den fremtiden vi ønsker for klubben. Visjonen forteller hvorfor folk er med og gjør en innsats for akkurat vår klubb. Den sier hva vi skal strekke oss etter og skape sammen.

Virksomhetsidé

Horten Biljardklubb skal være hovedaktør for utvikling av biljard i vårt lokalmiljø. Horten Biljardklubb skal være en effektiv serviceyter for sine medlemmer, og et talerør overfor Norges Biljardforbund, idrettskrets, idrettsråd og lokale myndigheter. Horten Biljardklubb skaper individuell mestring og idrettsglede i et inkluderende felleskap.

Det er denne ideen klubben vår i all hovedsak skal arbeide med. Virksomhetsideen definerer hva som er det spesielle eller unike med aktiviteten i vår klubb og hvem vi er til for. Den forteller hva vi tilbyr som gjør at folk foretrekker oss i stedet for andre klubber.

Visjonen, verdiene og virksomhetsideen er rettledende for alle medlemmer, tillitsvalgte, trenere og støtteapparatet. Dette er utgangspunktet for det vi skal skape sammen, hvordan vi skal fremstå, og hva vi skal drive på med og ha fokus på av oppgaver.

Hovedmål

Hovedmålet til Horten Biljardklubb: Horten Biljardklubb skal arbeide for at alle gis mulighet til å utøve biljardaktivitet ut fra sine ønsker og behov.

Hovedmålet definerer mer presist hva det er klubben skal oppnå og bli til i forhold til omgivelsene. Det er et overordnet mål som strekker seg inn i fremtiden. Hovedmålet kan konkretiseres ved hjelp av ulike delmål.

Organisasjon

I denne delen av håndboka beskriver vi hvordan klubben er organisert.

Organisasjonsplan

Lenke til organisasjonsplanen: https://hortenbiljardklubb.no/om-oss/organisasjonsplan/

Årsmøtet

Årsmøtet er klubbens høyeste myndighet og avholdes hvert år i mars måned. Årsmøtets oppgaver er nærmere beskrevet i klubbens lov. Der fremgår det også hvordan årsmøtet skal innkalles.

For å ha stemmerett og være valgbar må et medlem ha fylt 15 år, vært medlem i klubben i minst én måned og ha betalt kontingent.

Innkalling til årsmøtet annonseres på klubbens hjemmeside.

Årsmøtet legger grunnlaget for klubbens virksomhet og styrets arbeid. Alle som ønsker å være med på å bestemme hva klubben skal gjøre, og hvordan den skal drives, bør delta på årsmøtet. Protokollen fra årsmøtet bør legges ut på klubbens hjemmeside.

Styret

Styret er klubbens høyeste myndighet mellom årsmøtene. Noen saker kan ikke styrebehandles, men må behandles av årsmøtet. Det gjelder saker som fremgår av «Årsmøtets oppgaver», og saker som er av ekstraordinær karakter eller av betydelig omfang i forhold til klubbens størrelse og virksomhet. Dersom styret er i tvil, bør saken opp på årsmøtet.

Lovpålagte oppgaver for styret:

  • Sette i verk årsmøtets og overordnede organisasjonsledds regelverk og vedtak
  • Påse at idrettslagets midler brukes og forvaltes på en forsvarlig måte, i samsvar med de vedtakene som er fattet på årsmøtet eller i et overordnet organisasjonsledd, og sørge for at idrettslaget har en tilfredsstillende organisering av regnskaps- og budsjettfunksjonen og en forsvarlig økonomistyring
  • Etter behov oppnevne komiteer, utvalg eller personer for spesielle oppgaver og utarbeide mandat/instruks for deres funksjon
  • Representere idrettslaget utad
  • Oppnevne en som er ansvarlig for politiattester
  • Oppnevne en ansvarlig for barneidretten

Andre viktige oppgaver:

  • Planlegge og ivareta lagets totale drift, herunder mål- og strategiarbeid, budsjett og regnskap
  • Påse at idrettens retningslinjer for aktiviteten i idrettslaget blir fulgt
  • Stå for idrettslagets daglige ledelse
  • Arbeidsgiveransvar for eventuelle ansatte
  • Legge frem innstilling til årsmøtet på kandidater til valgkomité
  • Oppnevne to personer som i fellesskap skal disponere idrettslagets konti, og sørge for at de er dekket av underslagsforsikring
  • Oppnevne eller engasjere regnskapsfører
  • Lage årsberetning fra styret til årsmøtet
  • Oppdatering av klubbhåndboka

Styremedlemmene kan velges til spesifikke oppgaver som kasserer eller sekretær på årsmøtet, eller styret kan selv fordele oppgavene. Fordelingen av oppgaver bør beskrives, slik at folk ser hvem de skal kontakte i ulike saker.

Styreleder

  • er klubbens ansikt utad, og klubbens representant i møter og forhandlinger
  • står for klubbens daglige ledelse, koordinerer styrets og klubbens totale aktivitet
  • innkaller til styremøter, forbereder saker og leder møtene
  • anviser utbetalinger sammen med kasserer
  • skal påse at valg, adresseforandringer, oppgaver over medlemmer o.a. som har interesse for/skal sendes inn til krets- og forbund, meldes til overordnede instanser innen gitte frister.
  • føre referat over alle styremøter og medlemsmøter
  • tar seg av inngående og utgående post, og eventuell arkivering (delegeres til kasserer)
  • lage møteplan i samsvar med hele styret, distribuere denne til alle styremedlemmer

Nestleder

  • fungere som leder under dennes fravær, og bør derfor være valgt med henblikk på at han/hun kan rykke opp som leder på et senere tidspunkt.
  • bistår leder og danner et lederteam med denne.
  • har ellers definerte oppgaver, på samme måte som et ordinært styremedlem

Kasserer

  • Disponerer lagets midler og har fullmakt til klubbens bankkontoer
  • har kjennskap til kontoplan og fører regnskap i henhold til denne (http://www.idrett.no/ftp/Lover/doc/kontoplan.htm).
  • anviser utbetalinger sammen med leder.
  • har til enhver tid oversikt over lagets økonomiske situasjon og følger opp denne
  • sette opp resultatregnskap ved årsslutt og påser at dette blir revidert til årsmøtet.

Styremedlemmer

  • Være offisielle representanter for HBK
  • Møteplikt på styremøter og årsmøter
  • Bidra til stor takhøyde for ulike syn innad i styret.
  • Være lojale mot alle beslutninger i handling og ord
  • Skape ro og oppslutning om vedtak fattet av styret og beslutninger tatt på undernivåer
  • Lede og detaljstyre innenfor sitt ansvarsområde
  • Ta opp uenigheter kun innad i styret, ikke med klubbens øvrige medlemmer

Styrets arbeid

  • Styret har i snitt møte hver sjette uke
  • Møtene holdes for det meste som hybridmøter. Fysisk oppmøte i klubblokalet.
  • Orgbrain benyttes som styreportal

Styret er vedtaksført når et flertall av styrets medlemmer er til stede. Vedtak fattes med flertall av de avgitte stemmene. Ved stemmelikhet er møtelederens stemme avgjørende. Styremedlemmene plikter å respektere et styrevedtak, selv om det er fattet mot vedkommendes egen stemme.

Styremøter kan også avholdes per e‑post eller per telefon, se lovnorm § 10. Det skal alltid føres protokoll fra styremøtene.

Hvert styremøte bør innledningsvis starte med spørsmål om det foreligger mulig inhabilitet i noen av sakene, og behandlingen av inhabilitet skal alltid protokolleres. Om inhabilitet, se lovnorm § 9.

Utvalg/komiteer

Mandat og oppgaver for utvalg/komiteer som er lovpålagte, går frem av klubbens lov. Det gjelder valgkomité og kontrollkomité.

For de styreoppnevnte utvalgene er ansvar og hovedoppgaver for utvalgene beskrevet av styret. Beskrivelsen inneholder hvordan utvalget/komiteen er bygd opp, og hvilket mandat og hvilke oppgaver utvalget/komiteen har.

Horten Biljardklubb har følgende utvalg/komiteer:

  • Sportsutvalg
  • Huskomite
  • Valgkomite
  • Kontrollkomite

Ansatte

Horten Biljardklubb har ingen ansatte.

Klubbens lov

Klubben skal ha en egen lov. Loven skal være basert på lovnorm for idrettslag, som finnes på NIFs hjemmeside. Lovnormen er ufravikelig og inneholder et minimum av det idrettslaget må ha i sin egen lov. Klubben kan vedta tillegg til loven, men tilleggene må ikke være i strid med lovnormen. Alle lovendringer må vedtas av årsmøtet og godkjennes av idrettskretsen.

Les mer
https://hortenbiljardklubb.no/om-oss/lov/

Medlemskap

Ved innmelding skal medlemmene registreres med navn, fødselsdato, adresse, epostadresse og telefonnummer. Navn og kontaktinformasjon til foresatte bør oppgis. Alle medlemmer har en egen personlig idrettsside på Min Idrett. Denne personlige siden må hvert enkelt medlem aktivere før den kan brukes. Her kan du som medlem, utøver, tillitsvalgt eller ansatt melde deg på arrangementer og kurs, endre dine egne personopplysninger, finne informasjon knyttet til lisensinnbetaling, dine kommende aktiviteter og andre funksjoner og tjenester som kan være aktuelle og interessante for deg.

Når man vil bli medlem i en klubb, kan man ikke ha uoppgjorte regninger hos en annen klubb. Alle som har betalt medlemskontingent i klubben, er medlemmer. Medlemskapet regnes fra den dagen kontingenten er betalt.

En ansatt kan være medlem i idrettslaget, men har ikke stemmerett på årsmøtet og kan heller ikke inneha årsmøtevalgte verv i idrettslaget. Unntak gjelder for personer som kun innehar noen få betalte trenertimer i uken.

Medlemskapet i idrettslaget kan opphøre ved utmelding, strykning eller eksklusjon. En utmelding skal skje skriftlig og får virkning når den er mottatt. Et medlem som skylder kontingent for mer enn ett år, kan strykes, og da kan ikke medlemmet tas opp igjen før den skyldige kontingenten er betalt. Hvis medlemmet skylder kontingent etter forfalt to års kontingent, skal medlemskapet bringes til opphør ved strykning fra idrettslagets side. Dersom idrettslaget vurderer ekskludering av et medlem, må det ta kontakt med idrettskretsen. Der finnes egne prosedyrer for ekskludering.

Medlemskontingent

Menn               kr. 600,-

Kvinner           kr. 300,-

U 25                kr. 50,-

Honnør            kr. 300,-

Militær             kr. 300,-

Student           kr. 300,-

Passive           kr. 100,-

Familie            kr. 600,- (Samme adresse)

Medlemskontingenten fastsettes av årsmøtet og betales forskuddsvis. Medlemskontingenten skal minst være kr. 50,-. Kontingenten skal betales for hvert enkelt medlem. Klubben kan vedta ulike typer kontingenter, for eksempel for barn, ungdom og voksne. Man kan også vedta en familiekontingent i klubben, som en rabattordning. En familie på 5 må minst betale 250 kroner samlet. Det er ikke et felles medlemskap for hele familien, men et eget medlemskap for hvert enkelt familiemedlem. Alle skal registreres med navn, fødselsdato, adresse og epostadresse, siden revisoren skal kontrollere medlemslistene mot regnskapet.

Andre avgifter/egenandeler kan kreves for deltakelse i lagets aktivitetstilbud. Det kan være treningsavgifter for de ulike aktivitetene, inngangspenger ved arrangementer eller egenandeler i forbindelse med deltakelse i konkurranser og på kurs. Slike avgifter trenger ikke årsmøtevedtak.

Treningsavgifter

Horten Biljardklubb har ingen treningsavgifter, vi har derimot en månedskortordning som gir medlemmene fri tilgang til klubblokalet.

Månedskort

Senior             kr. 500,- pr mnd         

U 25                kr. 0,-   pr mnd

Student           kr. 300,- pr mnd

Honnør            kr. 300,- pr mnd

Bakgrunn

Avtale om månedskort og nøkkelkode er begrenset til medlemmer av Horten Biljardklubb som har oppfylt sine forpliktelser som medlem i Horten Biljardklubb og har løpende månedlig betaling.

Prosedyre

  • Medlemmer som ønsker månedskort, oppretter selv repeterende betaling i nettbanken. Følgende kriterier skal være oppfylt:
  • Medlem av Horten Biljardklubb
  • Forplikter seg til å følge gjeldende retningslinjer (organisasjonsplan, ordensreglement, biljard etikette)
  • Har oppfylt sine forpliktelser overfor Horten Biljardklubb
  • Utviser god oppførsel, og er til å stole på

Forpliktelser

Medlemmer med nøkkelapp forplikter seg til å følge følgende retningslinjer:

  1. Nøkkelapp er personlig
  2. Det er ikke tillatt å låse opp for å slippe inn personer som ikke har rettmessig adgang
  3. Ansvarlig for at medlemmer uten månedskort avtale man inviterer med seg gjør opp for bordleie og annet
  4. Gjør opp for benyttede kioskvarer
  5. Adgangen gjelder hele lokalet
  6. Sjekkliste for åpning/stenging av Horten Biljardsenter skal følges av den som først/sist forlater lokalet
  7. Månedskort skal være gyldig (betalt)
  8. Informere styret hvis kriteriene for tildeling av nøkkelkode ikke lenger er oppfylt

Avtalens gyldighet

Løpende avtale med 3 måneders oppsigelse (prisendring gis med 3 måneders varsel). Avtalen opphører ved brudd på klubbens reglement.

Nøkkelapp

Månedskortinnehaver laster ned Gate Control PRO Admin, og godkjennes av klubbens ledelse.

Startkontingenter – deltakeravgifter

Mandagsturnering

Senior uten månedskort        kr. 150,-

Senior med månedskort         kr. 100,-

U 25                                        kr.   0,-

Snookerturnering

Senior uten månedskort        kr. 150,-

Senior med månedskort         kr. 100,-

U 25                                        kr.   0,-

Ligaspill pool

Uten månedskort        kr. 200,-          50,- pr time i bordleie

Med månedskort        kr. 150,-            0,- pr time i bordleie

Ligaspill snooker

Uten månedskort        kr. 200,-          50,- pr time i bordleie

Med månedskort        kr. 150,-            0,- pr time i bordleie

Klubbmesterskap snooker

Medlem                       kr. 200,-

Junior                          kr. 100,-

Klubbmesterskap pool

Medlem                       kr. 200,-

Junior                          kr. 100,-

Klubbens aktivitetstilbud

Horten Biljardklubb tilbyr aktiviteter i pool (biljard) og snooker.

Les mer
https://cuescore.com/hortenbk/tournaments?q=&d=0&season=0&s=0

Barne- og ungdomsidrett

Alle som trener barn og ungdom må gjennomføre trenerattesten. Trenerattesten er en elektronisk løsning. Prosjektet Biljard for alle har gratis tilbud for alle under 25 år hver torsdag. Det planlegges oppstart av juniortreninger for de som ønsker å satse på biljard som idrett.

Barneidrett

Alle som har ansvar for barn eller er trenere for barn, skal kjenne til idrettens barnerettigheter og bestemmelser om barneidrett. All aktivitet for barn skal legges opp slik at klubben følger intensjonene i retningslinjene og bestemmelsene. Styret må i denne forbindelse oppnevne en ansvarlig (tillitsvalgt eller ansatt) for barneidretten (Lovnorm - § 18 Idrettslagets styre (2) f).

Dette innebærer at

  • aktiviteten skjer på barnas premisser
  • barna har det trygt
  • barna har venner og trives
  • barna opplever mestring
  • barna får påvirke egen aktivitet
  • barna kan velge om og hvor mye de vil konkurrere

Les mer
Bestemmelser om barneidrett
Idrettens barnerettigheter

Ungdomsidrett

Alle som er trenere for ungdom i klubben, skal kjenne til retningslinjene for ungdomsidrett. Klubben og trenerne skal sørge for

  • at ungdom kan bli så gode som de selv vil
  • å legge til rette både for dem som vil konkurrere, og dem som ikke ønsker å konkurrere
  • at ungdom får være med på å bestemme over egen aktivitet
  • at ungdom får bidra med det de kan
  • at ungdom får utdanning eller kurs for å utvikle seg
  • at treningsavgiften er overkommelig for ungdom

Les mer
Retningslinjer for ungdomsidrett fra Norges Idrettsforbund

Aktivitetsplan/terminliste

Les mer
https://cuescore.com/hortenbk

Klubbens arrangementer

Poolturneringer

Snookerturneringer

Klubbmesterskap

Ligaspill

Regionsturneringer

Norgesmesterskap

Reise i regi klubben for mindreårige

Vær oppmerksom på at det må innhentes politiattest for foreldre og andre voksne som er med en gruppe mindreårige på et utenlandsopphold eller trenings-/konkurranseopphold i regi av laget.

På alle reiser i regi av klubben (samlinger, cuper, turneringer, konkurranser osv.) skal det pekes ut en ansvarlig reiseleder som har overordnet myndighet fra avreise til hjemkomst. Reiselederen kan være en av foreldrene som har meldt seg frivillig til å være med på et stevne eller et annet arrangement. Det kan være en eller flere reiseledere, og det velges ut én hovedansvarlig blant dem. Alle skal være kjent med og følge instruksen. Alle barn under 10 år skal ha følge av foreldre eller annen foresatt dersom reisen innebærer overnatting, hvis ikke annet er avtalt.

Les mer
Eksempel retningslinjer reiseleder

Til deg som er …

Utøver

Utøverne bør være kjent med

  • hva klubben står for (verdier, visjon og virksomhetsidé)
  • aktivitetstilbudet
  • medlemskap
  • dugnad
  • klubbens retningslinjer og forventninger til utøverne

Forelder/foresatt

Foreldre bør være kjent med

  • hva klubben står for (verdier, visjon og virksomhetsidé)
  • aktivitetstilbudet
  • medlemskap
  • forsikringer
  • politiattest
  • dugnad
  • klubbens retningslinjer og forventninger til foreldrene

Les mer
Råd til idrettsforeldre fra Olympiatoppen

Trener

Alle trenere må ha en skriftlig avtale/kontrakt med klubben. Trenerne har ansvar for å sikre at medlemmene som deltar i klubbens aktiviteter, får et godt tilbud og ivaretas på en god måte. Som trener er man en representant for klubben. Trenerne bør derfor være kjent med

  • hva klubben står for (verdier, visjon og virksomhetsidé)
  • aktivitetstilbudet
  • medlemskap
  • lisens og forsikringer
  • politiattest
  • trenerattesten
  • kompetansetilbud for trenere
  • klubbens retningslinjer og forventninger til trenerne
  • hva klubben tilbyr sine trenere (honorar, utstyr, bekledning, kurs …)

Sportslig leder

Sportslig leder har et overordnet ansvar for all sportslig aktivitet som skjer i klubben. Sportslig leder skal følge klubbens sportslige plan og arbeide for å realisere klubbens sportslige målsettinger. Vedkommende skal følge opp alle trenere og all treningsaktivitet i klubben/gruppen og sikre at aktiviteten skjer i tråd med det klubben har bestemt.

Oppgaver

  • Ansvar for å utarbeide og følge opp klubbens sportslige plan
  • Rapportere jevnlig til styret om klubbens sportslige aktivitet
  • Utarbeide aktivitetsplan/terminliste
  • Arrangere trenermøter
  • Engasjere trenere og sørge for at de har en skriftlig avtale
  • Delegere ansvar for treningsgruppene til respektive ansvarlige trenere
  • Oppfølging og utvikling av trenerne i klubben
  • Koordinere og følge opp det sportslige støtteapparatet
  • Informasjon til foreldre/foresatte og utøvere
  • Rapporterer til styret etter konkurranser/treningsleirer
  • Årsmelding for klubbens sportslige plan

Trener
Trenerne er ansvarlige for oppfølging av sine respektive tildelte utøvere/grupper/lag. Trenerne rapporterer til hovedtreneren. I lagidretter samarbeider trenerne med laglederen om organiseringen av aktivitetene som laget deltar i.

Oppgaver

  • Sette opp sportslige og sosiale mål for laget/treningsgruppen foran hver sesong i samsvar med klubbens sportslige plan
  • Planlegge trening i samsvar med aktivitetsplan/terminliste og klubbens sportslige plan
  • Lede treningene i samarbeid med eventuelt andre trenere/hjelpetrenere
  • Gjennomføre trenerattesten
  • Holde seg faglig oppdatert og skaffe nødvendig kompetanse
  • Møte i god tid til trening og konkurranser/kamp
  • Ha dialog og samarbeid med foreldre
  • Lede laget/gruppen/utøverne under kamper, turneringer eller løp
  • Bidra i trenergruppen og møter i trenerforum i regi av klubben
  • Følge gjeldende regelverk
  • Sette seg inn i barneidrettsbestemmelsene og retningslinjer for ungdomsidrett fra Norges idrettsforbund
  • Sette seg inn i klubbens verdigrunnlag og retningslinjer for utøvere/spillere og trenere
  • Se til at både egen og utøvernes/lagets opptreden er i samsvar med klubbens verdier og retningslinjer
  • Være oppdatert på informasjon fra styret og klubben
  • Representere klubben på en god måte

Les mer
Informasjon om trenerutdanning fra Norges Idrettsforbund
Informasjon om trenerattesten

Klubbdrift

I denne delen av klubbhåndboka beskrives hvordan vi arbeider for å oppnå en velfungerende drift av klubben.

Årshjul
Klubben har en oversikt som viser de viktigste tingene som skjer i klubben hvert år. Idretten har utviklet et digitalt årshjul der alle klubbene kan lage et eget årshjul og legge det ut i klubbens digitale kanaler.

Kurs og utdanning

Det finnes gode muligheter for kompetanseutvikling gjennom klubben. Det er viktig at klubben kan bidra til kompetanse for trenere, ledere og andre tillitsvalgte, slik at de kan utvikle seg i den jobben de skal gjøre og klare å håndtere det ansvaret og oppgavene de har.

  • Klubben har en utdanningsansvarlig
  • Det finnes internt turneringslederkurs
  • Alle kurs fra krets og forbund tilbys gjennom klubben

Les mer
Informasjon om trenerutdanning fra Norges Idrettsforbund
Eksempel på retningslinjer for utdanningsansvarlig

Medlemshåndtering

Klubben benytter KlubbAdmin, som er et elektronisk medlemssystem. Vi sender elektroniske betalingskrav til medlemmene, noe som gir enklere oversikt over utsendelser og rimeligere innkreving av kontingenter.

KlubbAdmin er gratis å bruke for klubben og klubbens medlemmer inn til et visst punkt. Fakturering koster. KlubbAdmin er integrert med idrettens øvrige systemer. Via Min idrett kan medlemmene selv utføre innmelding/utmelding på en enkel måte.

Dugnad og frivillig arbeid

I norsk idrett er det ikke lov å tvinge noen til å delta på dugnad. Idrettslagene kan oppfordre medlemmer og foreldre om å stille opp på dugnad, men deltakelsen må være basert på frivillighet. Idrettslaget kan beslutte at medlemmer som deltar på dugnad får en rimelig reduksjon i kontingenten og/eller avgift som reflekterer andelen av de totale kostnadene.

Idrettslaget drives i hovedsak av frivillige. Det vil si at medlemmer eller andre stiller opp uten å motta lønn. Denne ubetalte innsatsen bidrar til at idrettslaget har gode aktivitetstilbud og at kostnadene blir lavere. Det er mange oppgaver som skal løses i idrettslaget. Det frivillige arbeidet som kommer idrettslaget og medlemmene til gode, kalles «dugnad». Dugnadsarbeid gir mange gode opplevelser og en følelse av å bidra til fellesskapet. Din innsats blir satt stor pris på!

Les mer
Informasjon om idrettens kjøreregler for dugnad fra Norges Idrettsforbund

Politiattester

Klubben krever politiattest av alle ansatte og frivillige som skal utføre oppgaver for klubben som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming. Det er to viktige overordnede grunner til at norsk idrett har innført en ordning med politiattest:

  1. Seksuelle overgrep mot barn er totalt uforenlig med idrettens verdigrunnlag.
  2. Norsk idrett skal være et trygt sted å være for barn, og et trygt sted for foreldre å sende sine barn.

Les mer
Informasjon om politiattest for idrettslag fra Norges Idrettsforbund. Her finnes skjemaer og beskrivelse av prosedyren for håndteringen av ordningen med politiattest.

Klubbens antidopingarbeid

Klubben og medlemmene er omfattet av idrettens bestemmelser om doping. Klubben bør ta aktivt avstand fra all bruk av dopingmidler. Klubben kan bruke Antidoping Norge i arbeidet mot doping. Horten Biljardklubb er registrert som «Rent idrettslag».

Les mer
Informasjon om rent idrettslag fra Antidoping Norge

Kommunikasjon

For at klubbdriften skal bli så god som mulig, er klubben avhengig av god kommunikasjon med alle medlemmene og andre som klubben har en relasjon til.

Kommunikasjonskanaler

*Hjemmeside *sosiale medier *SMS *e-post *møter *telefon *samtaler mellom enkeltpersoner

All formell informasjon finnes på klubbens hjemmeside, www.hortenbiljardklubb.no.

Les mer
Mal på kommunikasjonsstrategi for idrettslag

Arbeidsgiveransvar

Horten Biljardklubb har ingen ansatte, men dersom klubben får ansatte, er det styret som har arbeidsgiveransvar. Ansvaret for å følge opp klubbens ansatte kan delegeres til et av styremedlemmene. Dersom det er flere ansatte, er det vanligvis den daglige lederen som har oppfølgingsansvar for de øvrige ansatte.

Klubben bør beskrive

  • om klubben er medlem av en arbeidsgiverforening
  • om det er opprettet tariffavtale
  • rutiner for ansettelse
  • personalansvar
  • arbeidsavtaler

Alle som har påtatt seg tillitsverv i klubben, må være medlemmer av klubben eller være underlagt idrettens regelverk gjennom en avtale.

Les mer
Mal for midlertidig ansettelsesavtale fra NIF
Veiledning om Klubben som arbeidsgiver fra NIF
E-læring Idretten som arbeidsgiver
Brosjyre fra Skatteetaten: Arbeidstaker eller næringsdrivende

Sikkerhetsarbeid (HMS)

Klubben har ansvar for sikkerhet for medlemmer og andre som kommer i kontakt med klubben på arrangementer, på dugnader, under reiser og under opphold i klubbens lokaler og anlegg. Det bør beskrives rutiner for arrangementer, reiser, dugnader m.m. Det kan gjøres skriftlig i en internkontrollhåndbok eller på et elektronisk internkontrollsystem. Andre beskrivelser kan være kontrollrutine for anlegg og utstyr eller sikkerhetsprosedyre for trening.

Dersom klubben har ansatte, foreligger det et spesielt ansvar for arbeidsmiljøet i klubben. Arbeidet skal være systematisk og forebygge skader. Dette ansvaret er hjemlet i arbeidsmiljøloven og i «Forskrift om systematisk HMS-arbeid i virksomheter» («internkontrollforskriften»). Den daglige lederen har plikt til å gjennomgå nødvendig opplæring.

Økonomi

Det er styret som har det overordnede økonomiske ansvaret for klubbens økonomi. Det innebærer at styret har ansvar for at

  • klubbens midler brukes og forvaltes på en forsiktig måte
  • klubben har en tilfredsstillende organisering av regnskaps- og budsjettfunksjonen
  • klubben har en forsvarlig økonomistyring

Styret kan delegere oppgaver knyttet til den daglige oppfølgingen av økonomien til klubbens daglige leder (styreleder). Den daglige lederen kan delegere arbeidsoppgaver knyttet til den løpende bilagsføringen og ajourhold av regnskapet til regnskapsføreren/kassereren.

Styrets oppgaver knyttet til regnskap og økonomi:

  • Styret skal sikre at det er en forsvarlig ansvarsdeling knyttet til regnskap og økonomistyring. Det skal utarbeides en fullmakts matrise og en tydelig rolleavklaring.
  • Styret skal utarbeide et realistisk budsjett.
  • Styret skal sikre at regnskapet føres fortløpende.
  • Styret skal sikre at klubben har en egen bankkonto.
  • Styret skal påse at det kreves to signaturer i banken.
  • Styret skal påse at klubben har tegnet underslagsforsikring.
  • Styret skal påse at klubben har valgt kontrollutvalg.

Klubben har utarbeidet en egen økonomihåndbok.

Les mer
Informasjon og nyttige tips om klubbøkonomi

Forsikringer

Alle barn som er medlemmer av lag tilsluttet NIF, er forsikret gjennom Norges Idrettsforbund frem til den datoen de fyller 13 år.

Klubben har tegnet klubbforsikring gjennom if. Idrettsforsikring/klubbforsikring gir klubben den nødvendige forsikringsdekningen for arrangementer, styreansvar, generelt ansvar og underslag. Klubbforsikring gir også en basisdekning for alle medlemmer ved død og invaliditet.

NIF krever at alle klubber forsikrer seg mot underslag. Klubbforsikring innholder en underslagsforsikring som tilfredsstiller NIFs krav.

Les mer

https://www.if.no/bedrift/forsikring-for-bedrifter/riktig-forsikret/klubbforsikring?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=no_if_b2b_generic_branch__mix&utm_term=klubbforsikring&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA19e8BhCVARIsALpFMgG42XEG2q9zSZYWLrri0XywScG9YMZHcmogKrQ2L4LTCaasHgB7SjIaAkToEALw_wcB

Anlegg og utstyr

Horten Biljardklubb leier ca 450 kvadratmerer gulvflate, andre etasje, Tomtegata 4, 3183 Horten. Klubben eier alle biljardbord og alt utstyr for øvrig.

Personlig utstyr:

Medlemmene har anledning til å benytte eget utstyr som kø, kritt, etc.

Klubbens utstyr:

Biljardbord med tilhørende utstyr, inventar, pc’er, scoretavler, etc.

Utmerkelser og æresbevisninger

Klubben har foreløpig ikke utnevnt noen æresmedlemmer. Det kåres klubbmestere i begge grener, og alle disipliner.

Retningslinjer i klubben

Generelle retningslinjer:

  • Vise gode holdninger
  • Respektere hverandre
  • Vise lojalitet mot klubb og trenere
  • Hjelpe hverandre og stille opp for hverandre
  • Følge klubbens regler
  • Være ærlig overfor trener og andre utøvere
  • Ta ansvar for godt samhold
  • Stille på treninger og stevner en har forpliktet seg til
  • Vise engasjement
  • Være stolt av sin egen innsats
  • Anerkjenne andre sin innsats
  • Ta ansvar for miljø og trivsel
  • Reagere på mobbing eller annen adferd som ikke er i tråd med klubbens verdier